Zawsze jest ten pierwszy raz. Ja do dzisiaj pamiętam moją pierwszą styczność z potężną machiną reklamową facebooka. I do dzisiaj nie mogę wyjść z zachwytu nad możliwościami jakie daje. Dlatego czas na Twój pierwszy raz!

Facebook gromadzi niewyobrażalną ilość danych na temat naszych zachowań w portalu. Z jednej strony jest to nieco przerażające, że algorytm zna nas czasem lepiej od nas samych, ale z drugiej strony dzięki temu mamy możliwość precyzyjnego docierania z reklamą do osób, które nas interesują.

Od czego zacząć?

Na początku złożoność systemu reklamowego facebooka może przytłaczać, dlatego w tym wpisie pokażę krok po kroku jak stworzyć bardzo prostą reklamę. Pozwól, że jeszcze nie będę opisywał wszystkich możliwości i opcji żeby Ciebie niepotrzebnie nie zarzucać informacjami.

Zacznijmy od tego, gdzie kliknąć żeby wejść do okna tworzenia reklam.

Najłatwiej wybrać na górnym pasku opcję „utwórz”, a następnie z rozwijanego menu wybrać „reklama”.

Po kliknięciu na reklamę pojawi się ekran z wyborem celu reklamowego. O celach napiszę dokładnie w jednym z kolejnych wpisów. Na potrzeby tego artykułu załóżmy, że chcesz stworzyć reklamę, po której potencjalni klienci będą pisać do Ciebie wiadomość na messengerze.

Po wybraniu celu, nadaj swojej kampanii nazwę i kontynuuj.

Kolejny ekran to tworzenie zestawu reklam. Możesz tutaj nadać nazwę grupie reklam, stworzyć grupę odbiorców, wybrać umiejscowienie reklamy, jej harmonogram oraz dobrać budżet reklamowy. Sprawdzisz też na bieżąco do ilu osób dotrze Twoja reklama oraz na jaki szacowany odzew możesz liczyć.

Nadaj nazwę zestawowi reklam i przejdź do tworzenia grupy odbiorców.

Tworzenie grupy odbiorców.

Najpierw wybierz lokalizację, w której znajdują się Twoi potencjalni klienci. Może to być kraj, województwo, miejscowość lub obszar o promieniu nawet 1 km wokół wybranego miejsca na mapie.

W lokalizacji możesz też wybrać czy osoby, do których kierujesz wiadomość mieszkają w tej okolicy, czy tylko tam niedawno były lub tam podróżują.

Po określeniu lokalizacji i doprecyzowaniu do kogo ma być skierowana reklama, czas przejść do wyboru wieku i płci osób, które mają zobaczyć Twój przekaz.

Jak zauważysz, Twoja grupa docelowa już na tym etapie powinna być dosyć okrojona. Z początkowych 17 milionów na pierwszym etapie, zostało u mnie 36 000 potencjalnych odbiorców.

Teraz zawęzimy tę grupę wybierając dodatkowe warunki, które ma spełniać.

Możesz zacząć wpisywać zainteresowania, które mają mieć Twoi potencjalni klienci, lub wybrać opcję „przeglądaj” i wybrać z listy odpowiednie warunki.

propozycje pojawiające się po wpisaniu zainteresowań
lista zainteresowań i warunków po wybraniu opcji „przeglądaj”

Załóżmy, że reklama ma trafić do osób, które mieszkają na zaznaczonym obszarze, są w wieku 25-35 lat i są rodzicami.

Tą opcję można wybrać klikając na dane demograficzne->rodzice->wszyscy rodzice->rodzice (wszystkie kategorie)

U mnie tak skonfigurowana grupa odbiorców liczy około 5100 osób. To już całkiem niezłe sprecyzowanie, do kogo chcę dotrzeć z reklamą. Oczywiście możemy zawężać grupę dalej, ale na ten moment te kryteria wystarczą.

Umiejscowienie reklam

Po sprecyzowaniu grupy odbiorców możemy przejść do umiejscowienia reklam. Gdy będziesz tworzyć zaawansowane kampanie, możesz samodzielnie dobierać gdzie reklama ma się wyświetlać, jednak na początek w zupełności wystarczy automatyczne umiejscowienie.

Budżet i harmonogram

Następnie przechodzimy do kolejnego, bardzo istotnego punktu, czyli do określenia budżetu reklamowego oraz czasu trwania kampanii.

Budżet kampanii możesz określić jako dzienny, czyli tyle wydasz maksymalnie w ciągu dnia. Lub całkowity, to wszystko co wydasz w określonym czasie. W tym drugim przypadku masz możliwość wyznaczenia, kiedy kampania ma się zacząć i kiedy skończyć.

wybór między budżetem dziennym i całkowitym
w przypadku budżetu całkowitego, masz możliwość określenia kiedy kampania ma się zacząć i kiedy skończyć

Tworzenie kreacji reklamowej

Gdy określisz już budżet i czas trwania kampanii możesz przejść dalej do stworzenia kreacji reklamowej. Możesz stworzyć reklamę od zera lub wybrać post, który chcesz promować.

Tym razem stwórzmy reklamę od zera. Wybierz „pojedynczy obraz lub film”, a następnie „dodaj multimedia”.

Kliknij „dodaj” i wgraj z dysku zdjęcie lub film, który chcesz zamieścić w reklamie.

Następnie wpisz tekst i nagłówek, które mają wzbudzić zainteresowanie i zachęcić do kontaktu z Tobą.

Na panelu po środku, możesz sprawdzić jak reklama będzie wyglądać na różnych urządzeniach i w różnych lokalizacjach.

Dalej możesz skonfigurować prostego chatbota, który zainicjuje rozmowę z osobą, która kliknie w reklamę.

Po utworzeniu krótkiego czata, kliknij na samym dole na przycisk potwierdź i Twoja reklama trafi do weryfikacji. Gdy administracja facebooka zweryfikuje ją poprawnie, wtedy zacznie się wyświetlać w wyznaczonym przez Ciebie wcześniej terminie.

Gratulacje, właśnie stworzyłeś swoją pierwszą reklamę na FB 🙂

Mam nadzieję, że w miarę prosto udało mi się wytłumaczyć podstawy tworzenia reklamy na facebooku. Jeśli jednak wydaje Ci się, że to wszystko Ciebie przerasta, skontaktuj się ze mną. Odpowiem z chęcią na Twoje pytania i pomogę w reklamie Twoich usług.

Author

Write A Comment